Saturday, January 14, 2017

Εργαλείο «Τι γνωρίζω- Τι θέλω να μάθω- Τι έμαθα»

Ένα πολύ καλό εργαλείο που εισηγούνται οι ερευνητές για κατανόηση του γραπτού λόγου ή ενός θέματος είναι  το «Τι γνωρίζω- Τι θέλω να μάθω- Τι έμαθα» γνωστό και με τον αγγλικό όρο KWL (Know-Want-Learn). 

Συγκεκριμένα, αυτό, είναι μια καρτέλα που αποτελείται από τρεις στήλες στις οποίες οι μαθητές καταγράφουν προϋπάρχουσες γνώσεις γύρω από το θέμα, τις προσδοκίες τους όσο αφορά το θέμα που θα μελετήσουν και τέλος αφού ολοκληρωθεί η μελέτη του θέματος οι μαθητές καταγράφουν τις γνώσεις που πιστεύουν ότι αποκόμισαν από τη μελέτη του θέματος.  

Το συγκεκριμένο εργαλείο, μού φάνηκε ιδιαίτερα χρήσιμο όταν έπρεπε, με τους μαθητές, να επεξεργαστούμε ενότητες για κοινωνικά ή περιβαλλοντικά θέματα. Συγκεκριμένα στη Δ΄ Τάξη το χρησιμοποίησα στις ενότητες για το Νερό, Εμένα Με Νοιάζει (όπου παρουσιάζονται διάφορα περιβαλλοντικά προβλήματα), Το ανθρώπινο θαύμα κ.α.Το ίδιο εργαλείο χρησιμοποίησα και σε μαθήματα Αγωγής Ζωής ή Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Με τη χρήση αυτού του εργαλείου μου δόθηκε η δυνατότητα να πληροφορηθώ τις προηγούμενες γνώσεις των μαθητών για το θέμα που επρόκειτο να μελετήσουμε, να μάθω τις προσδοκίες που είχαν και τις απορίες τους γύρω από το θέμα και να οργανώσω με τέτοιο τρόπο τη διδασκαλία μου ώστε να τους κεντρίσω το ενδιαφέρον και στο τέλος να αξιολογήσω αν επιτεύχθηκαν οι στόχοι του μαθήματος. 




Ψάχνοντας στο διαδίκτυο και μελετώντας για το συγκεκριμένο εργαλείο συνάντησα μια πιο ενημερωμένη μορφή του στην οποία προστίθεται και μια τέταρτη στήλη για καταγραφή των ιδεών των μαθητών γύρω από τις μεθόδους ή τα μέσα που εισηγούνται να χρησιμοποιηθούν για τη συγκέντρωση πληροφοριών ή επίλυση των ερωτημάτων που προκύπτουν  για την υπό μελέτη ενότητα.  Στα μαθήματα Αγωγής ζωής και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, όπου υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία, θεώρησα ότι θα ήταν καταλληλότερο το εργαλείο με τις τέσσερις στήλες όπου οι μαθητές θα μπορούσαν να καταγράψουν τις εισηγήσεις τους για τρόπους και μέσα που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν κατά τη διερεύνηση του υπό μελέτη θέματος. 






Ενώ στην αρχή τα παιδιά συναντούσαν δυσκολία στην συμπλήρωσή του και το πρώτο συμπληρώθηκε στην ολομέλεια της τάξης (με αρκετή βοήθεια από εμένα κυρίως όταν έπρεπε να θέσουν τα ερωτήματά τους για την ενότητα)  στη συνέχεια οι μαθητές εξοικειώθηκαν και μπορούσαν με μεγαλύτερη ευκολία να συμπληρώνει ο καθένας το δικό του σε λιγότερο χρόνο.



Κάνοντας κλικ στις εικόνες μπορείτε να κατεβάσετε τα αντίστοιχα φύλλα εργασίας για δική σας  προσωπική χρήση.

0 comments:

Post a Comment