Monday, July 18, 2016

Teachers Pay Teachers - Διαδικτυακό πωλητήριο εκπαιδευτικού υλικού


Όταν πριν από δύο χρόνια ήρθα σε επαφή με τη σελίδα Teachers Pay Teachers αμέσως κόλλησα. Γρήγορα δημιούργησα ένα δωρεάν λογαριασμό και ως μέλος πλέον μπορούσα να "αγοράζω" υλικό. Για όσους δεν γνωρίζουν το Teachers Pay Teachers είναι μια πλατφόρμα στην οποία οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αγοράζουν, να πουλούν ή να μοιράζονται εκπαιδευτικούς πόρους. Στην αρχή προσπαθούσα να βρίσκω υλικό που παρέχεται δωρεάν, πράγμα καθόλου δύσκολο. Βλέπετε, οι εκπαιδευτικοί που δημιουργούν λογαριασμό για να πωλήσουν υλικό, είναι υποχρεωμένοι να ανεβάσουν το πρώτο δωρεάν. Στη συνέχεια επαφίεται στον κάθε πωλητή να αποφασίσει αν αυτό που ανεβάζει θα έχει τιμή ή θα παρέχεται δωρεάν. Υπάρχουν χιλιάδες άτομα από όλο τον κόσμο που δημιουργούν και πωλούν το υλικό τους και χιλιάδες εκπαιδευτικούς πόρους που παρέχονται δωρεάν.  Είναι τρομερό το τι μπορεί να ανακαλύψει κάποιος με λίγο ψάξιμο σε υλικό που παρέχεται δωρεάν. Τώρα θα μου πείτε είναι και το πρόβλημα της γλώσσας. Ευτυχώς, υπάρχει πολύ υλικό το οποίο εύκολα μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες μας και να αξιοποιηθεί από τους μαθητές μας χωρίς να υπάρχει το πρόβλημα της γλώσσας. Τα τελευταία χρόνια όμως όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί από διάφορες χώρες του κόσμου δημιουργούν υλικό σε διάφορες γλώσσες. Ήδη άρχισαν και οι πρώτες προσπάθειες από εκπαιδευτικούς Κύπρου και Ελλάδας που έχουν ανεβάσει το υλικό τους στη σελίδα τους. Ποιο κάτω είναι τα άτομα που έχω εντοπίσει στην πλατφόρμα Teachers Pay Teachers που έχουν ανεβάσει υλικό στα ελληνικά. Αν πάλι δεν ενδιαφέρεστε για υλικό γιατί ετοιμάζετε μόνοι σας το υλικό σας, μπορείτε να αντικρίσετε το Teachers Pay Teachers ως μια τεράστια τράπεζα ιδεών από τις οποίες μπορείτε να αντλήσετε ιδέες που θα σας βοηθήσουν στο έργο σας. Χιλιάδες εκπαιδευτικοί μοιράζονται ιδέες σε θέματα διακόσμησης της τάξης, διαχείρισης των μαθητών, εφαρμογής καινοτόμων ιδεών αλλά και μεθόδων διδασκαλίας. 
Ίσως πάλι, να υπάρχουν εκπαιδευτικοί ανάμεσά μας που δημιουργούν υλικό που θα μπορούσαν να το μοιραστούν με τους υπόλοιπους. Δέστε το  Teachers Pay Teachers ως μια ευκαιρία για επιπλέον εισόδημα. 
Όπως και να έχει εγώ σας παροτρύνω να το δοκιμάσετε. 

Υλικό στην ελληνική γλώσσα από 

PrwtoKoudouni

https://www.teacherspayteachers.com/Store/Prwtokoudouni


Ανοιχτές τάξειςhttps://www.teacherspayteachers.com/Store/Anoixtestaxeis


Evangelia Soupihttps://www.teacherspayteachers.com/Store/Evangelia-Soupi

Dimitroula's Creationshttps://www.teacherspayteachers.com/Store/Dimitroulas-Creations


Mouritsa's Classhttps://www.teacherspayteachers.com/Store/Mouritsas-Class



x

Wednesday, July 6, 2016

Εκπαιδευτική ιστοσελίδα για το αρχαίο θέατρο στην Ελλάδα





Το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Επικοινωνίας της Διεύθυνσης Μουσείων, αξιοποιώντας την πολυετή εμπειρία του στον τομέα της εκπαίδευσης στον πολιτισμό, σε διαρκή και εποικοδομητική συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, ανέλαβε το σχεδιασμό και την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού για το αρχαίο θέατρο τόσο σε έντυπη όσο και σε ψηφιακή μορφή.
Επισκεφτείτε τη σελίδα   http://ancienttheater.culture.gr/el/   και ανακαλύψτε τα πλούσια μυστικά του αρχαίου θεάτρου. 

Sunday, July 3, 2016

Η Οδύσσεια μέσα από μια τρισδιάστατη απεικόνιση

Οι περιπέτειες του Οδυσσέα παρουσιάζονται σε μορφή κινουμένων σχεδίων σε μια τρισδιάστατη απεικόνιση. Πολύ καλό βίντεο, πιστό στο μύθο,  που μπορούμε να αξιοποιήσουμε στο σχολείο για να γνωρίσουν οι μαθητές μας τις περιπέτειες του Οδυσσέα. Αν σκεφτείτε ότι η δουλειά έγινε από ένα και μόνο άτομο νομίζω ότι είναι άθλος η παραγωγή της.


Friday, July 1, 2016

Εκφοβιστική συμπεριφορά - 'Ένα σχέδιο εργασίας για ευαισθητοποίηση των παιδιών

Φέτος εργάστηκα με μαθητές Δ΄ Δημοτικού. Στο τμήμα μου είχα 13 αγόρια και 8 κορίτσια. Παρόλο που ήταν υπέροχα παιδιά και δουλέψαμε πολύ όμορφα έτυχε να αντιμετωπίσουμε κάποια περιστατικά εκφοβιστικής συμπεριφοράς. Ανάμεσα στα κορίτσια ήταν ένα εξαιρετικό παιδί, πολύ ώριμο κορίτσι, πολύ καλή μαθήτρια με πολλά ταλέντα. Αυτά τα χαρίσματά της ήταν που προκάλεσαν τη ζήλια κάποιων κοριτσιών από το τμήμα που την στοχοποίησαν.  Θέλοντας να περάσω κάποια μηνύματα στους μαθητές μου οργάνωσα ένα μάθημα γύρω από μια εικόνα. Θα ήθελα να το μοιραστώ μαζί σας. Ίσως φανεί χρήσιμο και σε άλλους εκπαιδευτικούς.

Αρχικά τους έδωσα την παρακάτω εικόνα σε μια σελίδα Α4 (η εικόνα βρισκόταν στο κέντρο ενώ γύρω γύρω η σελίδα ήταν άδεια για να μπορέσουν αργότερα να γράψουν).  




Ζήτησα από τα παιδιά να περιγράψουν την εικόνα, να κάνουν υποθέσεις για το τι συμβαίνει και γιατί συμβαίνει. Τους ζήτησα να υποθέσουν τα συναισθήματα των προσώπων που εμφανίζονται στην εικόνα. Επισήμανα τη  φιγούρα του αγοριού που απλώς κοιτάει χωρίς να παίρνει θέση και ζήτησα από τα παιδιά να την κρίνουν. Ζήτησα από τα παιδιά να ονομάσουν αυτό που συμβαίνει στην εικόνα (κοινωνικός εκφοβισμός, λεκτικός εκφοβισμός) και να δώσουν κι άλλα παραδείγματα από τη ζωή τους στο σχολείο που μπορούν να εμπίπτουν σε αυτή την συμπεριφορά. Οι μαθητές υποδυόμενοι το κορίτσι της εικόνας είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τα δικά τους συναισθήματα και τις δικές τους σκέψεις πιο ελεύθερα σε σχέση με το αν μιλούσαν για τον εαυτό τους.

Για να βεβαιωθώ ότι μπορούν να αντιληφθούν τη διαφορά ανάμεσα σε κάτι που θεωρείται αστείο ή εκφοβιστική συμπεριφορά τους διάβασα δύο παραδείγματα και τους ζήτησα να εξηγήσουν αν τα δύο παραδείγματα θεωρούνται εκφοβιστική συμπεριφορά δικαιολογώντας την άποψη τους. Τα παραδείγματα είναι τα ακόλουθα:

Παράδειγμα 1: Ο Αντώνης και ο Βασίλης είναι δύο παιδιά στο ίδιο τμήμα. Και στους δυο αρέσουν οι πλάκες. Χθες ο Βασίλης πέταξε ένα κομματάκι σβηστήρι στον Αντώνη την ώρα που διάβαζε ανάγνωση. Σήμερα, ο Αντώνης κόλλησε ένα αυτοκόλλητο στην πλάτη του Βασίλη την ώρα που έγραφε στον πίνακα. Όλη η τάξη άρχισε να γελά, ακόμα και ο Βασίλης!  (Δεν υπάρχει εκφοβισμός από κανένα γιατί οι δύο συμμαθητές κάνουν αστεία μεταξύ τους διασκεδάζοντας και οι δυο).

Παράδειγμα 2: Η Κλαίρη είναι μαθήτρια της Ε΄ τάξης. Είναι ψηλή, δυναμική και της αρέσει να είναι η αρχηγός της παρέας. Η Δέσποινα είναι μια άλλη μαθήτρια της Ε΄ τάξης. Έχει καλή επίδοση στα μαθήματα. Έχει μερικές φίλες αλλά δεν είναι πολύ δημοφιλής. Μιλά χαμηλόφωνα και είναι κάπως ντροπαλή. Η Κλαίρη αγνοεί τη Δέσποινα και τις τελευταίες βδομάδες παροτρύνει τα υπόλοιπα παιδιά να μην της δίνουν σημασία. Σχεδόν καθημερινά, τους λέει να μην την κάνουν παρέα και διαδίδει άσχημα πράγματα για τη Δέσποινα. Σαν αποτέλεσμα, η Δέσποινα νιώθει πολύ άσχημα και στα διαλείμματα μένει μόνη. Δεν καταλαβαίνει τι έκανε η ίδια για να της συμβαίνει αυτό.

Οι μαθητές κατάφεραν να διακρίνουν πότε μια συμπεριφορά εμπίπτει στα όρια του εκφοβισμού και να επεξηγήσουν χρησιμοποιώντας τα πιο πάνω παραδείγματα.

Ακολούθως οι μαθητές παρακολούθησαν το πιο κάτω βίντεο εντοπίζοντας ομοιότητες με την εικόνα που τους δόθηκε αρχικά. 




Στη συνέχεια ζήτησα από τους μαθητές στο κενό χώρο της σελίδας Α4 στην οποία υπήρχε η εικόνα να γράψουν λέξεις που τους έρχονται στο μυαλό . Οι μαθητές ανακοίνωσαν τις λέξεις που έγραψαν και εκείνο που διαπιστώσαμε είναι ότι όλοι οι μαθητές χρησιμοποίησαν λέξεις με αρνητική σημασία. Αυτό μας οδήγησε στο συμπέρασμα ότι η εκφοβιστική συμπεριφορά μόνο αρνητικά συναισθήματα μας προξενεί. 

Ζήτησα από τους μαθητές να εισηγηθούν τρόπους με τους οποίους οι ηρωίδες (το κοριτσάκι στην εικόνα και το κορίτσι στο βίντεο) μπορούν να αντιμετωπίσουν την εναντίον τους εκφοβιστική συμπεριφορά. Από αυτά που εισηγήθηκαν οι μαθητές δώσαμε έμφαση στην εισήγηση  "να μιλήσω στους γονείς μου, στους δασκάλους μου ή σε κάποιο μεγάλο που εμπιστεύομαι". Τις εισηγήσεις των μαθητών τις κατέγραψα στον πίνακα και στη συνέχεια οι μαθητές ετοίμασαν ένα έντυπο που είτε θα μπορούσε να αναρτηθεί στην πινακίδα του σχολείου είτε θα μπορούσε να δοθεί στους μαθητές του σχολείου. Στόχος να ενημερώσει τους μαθητές του σχολείου για τους τρόπους αντιμετώπισης της εκφοβιστικής συμπεριφοράς.

Ολοκληρώνοντας το μάθημα έδωσα στους μαθητές μια σελίδα Α4 με ένα άδειο τετράγωνο στο κέντρο. Ζήτησα από τους μαθητές να ετοιμάσουν τη δική τους ζωγραφιά και να δείξουν πώς θα ήθελαν να είναι η συμπεριφορά των παιδιών της εικόνας απέναντι στη συμμαθήτριά τους. Γύρω από τη δική τους ζωγραφιά να γράψουν λέξεις που τους έρχονται στο μυαλό. Ήθελα με την ολοκλήρωση του μαθήματος να μην υπάρχουν αρνητικά συναισθήματα στους μαθητές.


Κάποια άλλα βίντεο που μπορούμε να δείξουμε και να συζητήσουμε με τους μαθητές μας είναι τα ακόλουθα: