Wednesday, March 23, 2016

Πλοκή της αφήγησης

Το κείμενο «Μια περιπέτεια για το Ρωμαίο» που βρίσκεται στην Ενότητα 9, βιβλίο Ελληνικών Δ΄ Δημοτικού είναι, κατά την άποψή μου, μια καλή ευκαιρία για να παρουσιάσουμε – αν δεν το έχουμε κάνει ήδη – στους μαθητές μας τη μορφή που ακολουθεί η ροή των γεγονότων της αφήγησης. Το κείμενο που υπάρχει στο βιβλίο των Ελληνικών της Δ΄ τάξης είναι ένα μικρό απόσπασμα και, σε αντίθεση με τον τίτλο, δεν βλέπουμε καμιά περιπέτεια για τον ποντικομικρούλη Ρωμαίο. Επισημαίνουμε με τους μαθητές μας την ανακολουθία που υπάρχει ανάμεσα στο κείμενο και τον τίτλο και στη συνέχεια παρουσιάζουμε στον πίνακα την αφίσα που εποπτικοποιεί με τρόπο κατανοητό την πορεία που ακολουθεί η  πλοκή της αφήγησης. Επεξηγούμε τα διάφορα σημεία και στη συνέχεια  οι μαθητές εντοπίζουν σε ποιο σημείο της πλοκής εντάσσεται το απόσπασμα που έχουν διαβάσει. Με τη βοήθεια του Φύλλου Εργασίας 1 οι μαθητές εργαζονται σε ζευγάρια και σκέφτονται τη ροή των γεγονότων που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη συνέχεια της ιστορίας. 

Το απόσπασμα που έχουν στο βιβλίο τους αποτελεί την τοποθέτηση στην πλοκή της αφήγησης όπου παρουσιάζεται το σκηνικό (χώρος, χρόνος) και οι ήρωες της ιστορίας. Στη συνέχεια οι μαθητές σκέφτονται ποια θα μπορούσε να είναι η αυξανόμενη δράση κατά την οποία θα ξεδιπλωθεί το πρόβλημα μέσω μιας σειράς γεγονότων και το οποίο θα κεντρίσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Στο σημείο καμπής το πρόβλημα θα φτάσει στην κορύφωσή του για να αρχίσει στη συνέχεια η εξομάλυνση κατά την οποία ο ήρωας θα αρχίσει να ξεπερνά τα εμπόδια ή το πρόβλημα που α-αντιμετωπίζει είτε μόνος του είτε με τη βοήθεια δευτερευόντων χαρακτήρων. Τέλος η κατάληξη της πλοκής θα αποκαλύπτει πώς τελειώνει η ιστορία, πώς λύθηκαν τα προβλήματα που αντιμετώπισε ο κεντρικός/οι ήρωας/ες.

Οι σημειώσεις που θα κρατήσουν οι μαθητές στο Φύλλο Εργασίας 1 θα τους φανούν χρήσιμες όταν την επόμενη μέρα θα κληθούν να γράψουν οι ίδιοι τη συνέχεια της ιστορίας.

Όταν πλέον οι μαθητές μας θα έχουν κατανοήσει τη μορφή που πρέπει να ακολουθεί η πλοκή στην αφήγησή τους μπορούμε να τους δίνουμε το Φύλλο Εργασίας 2 για να κρατούν σημειώσεις που θα τους διευκολύνουν στη συγγραφή του δικού τους αφηγηματικού κειμένου.

Κάντε κλικ στις εικόνες για να "κατεβάσετε" το υλικό.


Αφίσα