Thursday, August 27, 2015

Σύμβολα "μεγαλύτερο από", "μικρότερο από" και "ίσον με"

Τα σύμβολα "μεγαλύτερο από", "μικρότερο από" και "ίσον με" είναι πολύ χρήσιμα σε αυτούς που δουλεύουν με μικρούς μαθητές. Έχω φτιάξει τα σύμβολα αυτά με τη μορφή κροκόδειλου και θυμίζω στους μαθητές μου ότι το ανοιχτό στόμα τρώει πάντα τα περισσότερα. Τις εικόνες αυτές τις είχα πλαστικοποιήσει και είχα κολλήσει ένα μαγνητάκι στο πίσω μέρος για να μπορούν να κολλούν στον πίνακα. Άρεσε πολύ στους μικρούς μου μαθητές να έρχονται στον πίνακα και να μετακινούν το στόμα του κροκόδειλου προς το μεγαλύτερο αριθμό. 

Αυτά τα σύμβολα επίσης μπορούμε να τα τυπώσουμε σε μικρότερο μέγεθος, να τα πλαστικοποιήσουμε και να δίνουμε ένα σετ σε κάθε ζευγαράκι για να εργάζεται στο θρανίο του. Ένα παιχνίδι που συνηθίζαμε να παίζουμε σε δυάδες είναι στην ενότητα αισθητοποίηση διψήφιων αριθμών στη Β΄ Δημοτικού. Κάθε μαθητής ρίχνει το ζάρι δύο φορές και σχηματίζει ένα διψήφιο αριθμό.Στη συνέχεια κάνει το ίδιο και ο διπλανός. Οι μαθητές στις δυάδες τους αποφασίζουν ποιος από τους δύο έχει το μεγαλύτερο αριθμό και τοποθετούν το αντίστοιχο σύμβολο. Το ίδιο παιχνίδι μπορούν να το παίξουν οι μαθητές με κάρτες του Uno. Σε μικρότερες τάξεις οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις κάρτες στις δυάδες τους με μονοψήφιους αριθμούς που φέρνουν ρίχνοντας το ζάρι ή με πλήθος αντικειμένων που έχει το κάθε παιδί.  

Αυτές είναι οι εικόνες που είχα φτιάξει για τα σύμβολα "μεγαλύτερο από", "μικρότερο από" και "ίσον με"




Monday, August 24, 2015

Καρτέλες με λεξιλόγιο

Καρτέλες με λεξιλόγιο για την πινακίδα της τάξης.




Sunday, August 23, 2015

Πρώτη μέρα στο σχολείο- Δραστηριότητες γνωριμίας

Μου αρέσει η πρώτη μέρα που επιστρέφουν τα παιδιά στο σχολείο να πραγματοποιούμε μαζί με τους μαθητές πιο διασκεδαστικές δραστηριότητες για γνωριμία με τους νέους συμμαθητές και τον εκπαιδευτικό. Κάποιες δραστηριότητες που κάνω συνήθως με τους μαθητές μου είναι οι ακόλουθες:

1. Στεκόμαστε σε κύκλο και με τη σειρά ο κάθε μαθητής λέει το όνομά του με όποιο τρόπο θέλει. Κάποιοι μπορούν να το πουν τραγουδώντας, φωνάζοντας, χοροπηδώντας κλπ και τα υπόλοιπα παιδιά πρέπει να επαναλαμβάνουν ότι είπε ο συμμαθητής τους με τον ίδιο ακριβώς τρόπο.
2. Το κάθε παιδί ρίχνει την μπάλα προς κάποιο συμμαθητή του λέγοντας ταυτόχρονα το όνομά του. Αν η μπάλα πέσει τότε θα πρέπει να αρχίσουμε ξανά από την αρχή.
3.  Η σιωπηλή γραμμή: Ο εκπαιδευτικός θέτει κάποιο κριτήριο με το οποίο τα παιδιά πρέπει να φτιάξουν ομάδες. Όποιο παιδί τηρεί αυτό το κριτήριο μπαίνει στη σειρά/ομάδα χωρίς να μιλά. π.χ. όποιο παιδί ξέρει αγγλικά να μπει στη σειρά.
4. Επιτρέπουμε στα παιδιά να συνεργαστούν μεταξύ τους και να φτιάξουν τα ίδια ομάδα με όποιο κριτήριο θέλουν. Στη συνέχεια ανακοινώνουν τα κριτήρια με τα οποία δημιούργησαν την ομάδα τους.
5. Ο εκπαιδευτικός κρατάει ένα μπoλ με σοκολατένιες καραμέλες M&M. Κάθε μαθητής παίρνει μια καραμέλα. Ανάλογα με το χρώμα της καραμέλας που έχει πάρει το κάθε παιδί θα πρέπει να απαντήσει την αντίστοιχη ερώτηση:
κ    κόκκινο - πες κάτι για χτες  
      πορτοκαλί- πες κάτι στο οποίο είσαι καλός/η
      κίτρινο:πες κάτι από την παιδική σου ηλικία
      μπλε: πες ένα πράγμα που δεν αποχωρίζεσαι ποτέ
      καφέ:πες κάτι που έμαθες την προηγούμενη βδομάδα
      πράσινο: πες κάτι που σου αρέσει να παρακολουθείς
      Οι δηλώσεις μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με το τι επιθυμεί ο εκπαιδευτικός να παρουσιάσουν τα παιδιά. 
6. Οι μαθητές παίρνουν χρωματιστά χαρτάκια στις οποίες κάθε παιδί γράφει ένα πράγμα για το οποίο είναι ενθουσιασμένο, ένα πράγμα για το οποίο νιώθει νευρικότητα και ένα πράγμα που θέλει να μάθει τη φετινή σχολική χρονιά. Διπλώνουμε τα χαρτάκια και τα βάζουμε όλα μαζί σε σακουλίτσα. Ο εκπαιδευτικός αφήνει κάθε μαθητή να επιλέξει στην τύχη ένα χαρτάκι το οποίο διαβάζει δυνατά και προσπαθεί να μαντέψει ποιος συμμαθητής του το έχει γράψει.
7. Το ψέμα: Οι μαθητές με τη σειρά στέκονται στην ολομέλεια της τάξης και κάνουν δύο δηλώσεις που ισχύουν για τους ίδιους και μια δήλωση που δεν ισχύει. Οι συμμαθητές τους θα πρέπει να μαντέψουν ποια δήλωση είναι η ψέμα.
8. Οι μαθητές κάθονται σε κύκλο. Ο εκπαιδευτικός κρατάει την άκρη της κλωστής από μαλλί και πετάει το υπόλοιπο μαλλί σε κάποιο μαθητή. Αυτός κρατάει ένα σημείο της κλωστής και στη συνέχεια πετάει το υπόλοιπο μαλλί σε κάποιο άλλο συμμαθητή του. Αυτή η διαδικασία συνεχίζεται μέχρι όλα τα παιδιά να κρατάνε κλωστή από το μαλλί και να έχει δημιουργηθεί ένα πλέγμα. Ο εκπαιδευτικός αναφέρει ότι αυτή είναι η τάξη μας και όλοι αποτελούμε μέρος αυτής της τάξης. Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός ζητά από κάποιους μαθητές να αφήσουν το κομμάτι από το μαλλί που κρατάνε και τότε βλέπουν ότι το πλέγμα καταστρέφεται. Ο εκπαιδευτικός αναφέρει ότι το ίδιο θα συμβεί και στην τάξη μας αν κάποια παιδιά δεν είναι μέρος της ομάδας. Σκοπός αυτής της δραστηριότητας είναι να ενισχύσουμε τη συνεργασία ανάμεσα στους μαθητές της τάξης. 
9. Οι μαθητές γράφουν ένα μικρό ποίημα για τον εαυτό τους.
1.       Μου αρέσει (3 πράγματα…)
2.       Δεν μου αρέσουν (3 πράγματα)
3.       Λέξεις που με χαρακτηρίζουν (3 λέξεις)
4.       Ένα μέρος που θα ήθελα να επισκεφτώ…
5.       3 έργα που έχω δει….

10. Γραπτή εργασία: Τα παιδιά παίρνουν ένα φύλλο εργασίας όπου γράφουν λίγα λόγια για τον εαυτό τους. Πιο κάτω παρουσιάζονται κάποια φύλλα εργασίας που έχω χρησιμοποιήσει στο παρελθόν για να γράψουν οι μαθητές λίγα λόγια για τον εαυτό τους. 







Saturday, August 22, 2015

Πώς χτίζω μια παράγραφο

Η παραγωγή γραπτού λόγου είναι μια διαδικασία η οποία διδάσκεται στα παιδιά έτσι ώστε να τα βοηθήσουμε να επιτύχουν καλύτερη επικοινωνία. Η διδασκαλία του γραπτού λόγου αρχίζει από το χτίσιμο της λέξης, προχωρά στην πρόταση, στη συνέχεια στην παράγραφο για να καταλήξουμε στα κείμενα. Σε προηγούμενη ανάρτηση ανέφερα μια τεχνική για να εξασκήσουμε τα παιδιά στη δημιουργία πλούσιων προτάσεων. Σήμερα θα παρουσιάσω μια τεχνική για τη διδασκαλία της δημιουργίας της παραγράφου. Με τη βοήθεια εποπτικού "ανάποδα φώτα τροχαίας" και το φύλλο εργασίας που ακολουθεί θα διδάξουμε τα παιδιά τη σωστή δομή της παραγράφου.

Εποπτικό

Φύλλο εργασίας για εξάσκηση


Βιβλιαράκι "Αναμνήσεις του καλοκαιριού"

Σε λίγες μέρες τα σχολεία ανοίγουν ξανά και οι μικροί μας μαθητές θα επιστρέψουν κουβαλώντας μαζί τους όμορφες αναμνήσεις από το καλοκαίρι. Από την πείρα μου, γνωρίζω ότι τα παιδιά θέλουν να μοιραστούν με τους συμμαθητές και το δάσκαλό τους αυτές τις αναμνήσεις. Είμαι σίγουρη ότι η πρώτη μέρα στο σχολείο αφιερώνεται για να διηγηθούν αυτά που έκαναν και έζησαν όλους αυτούς τους μήνες που ήταν μακριά από το σχολείο. 
Μια ιδέα είναι να γράψουν και να ζωγραφίσουν τις αναμνήσεις τους σε μικρά βιβλιαράκια τα οποία μπορούν να ανταλλάξουν μεταξύ τους. Τα παιδιά(κι όχι μόνο!) χαίρονται πολύ όταν οι εργασίες τους διαβάζονται κι από άλλους πέρα από τους ίδιους. Με αυτό το τρόπο τα παιδιά θα έχουν ένα κίνητρο να γράψουν όσα περισσότερα γίνεται αφού πρόκειται να τα μοιραστούν με τους συμμαθητές τους, να εξασκηθούν στην ανάγνωση και τέλος τα μικρά αυτά βιβλιαράκια να διακοσμήσουν την πινακίδα της τάξης μας. Πιο κάτω έχω ετοιμάσει ένα μικρό βιβλιαράκι που πρόκειται να δώσω στους μαθητές μου τις πρώτες μέρες του σχολείου. 


(Μην ξεχάσετε να το τυπώσετε και από τις δύο πλευρές έτσι ώστε να έχει τη μορφή βιβλίου).


Monday, August 17, 2015

Πίνακες πολλαπλασιασμού

Καρτέλες με τους πίνακες πολλαπλασιασμού (πατήστε πάνω στην εικόνα για να κατεβάσετε τις καρτέλες σε μορφή word).


Είδη τριγώνων

Μια καρτέλα για τα είδη των τριγώνων για την πινακίδα των μαθηματικών.






Κανόνες για τη χρήση του ipad στην τάξη

Όσοι από εσάς σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε στη διδασκαλία σας tablet καλό είναι να αναρτήσετε στην πινακίδα της τάξης κανόνες για τη χρήση του. Εγώ για φέτος έχω ετοιμάσει τους δικούς μου κανόνες για να θυμίζω στους μικρούς μαθητές πώς να συμπεριφέρονται όταν θα δουλέψουν με tablet. 


Saturday, August 15, 2015

Καρτέλες με το αλφάβητο

Οι πιο κάτω καρτέλες μπορούν να τοποθετηθούν σε περίοπτη θέση μέσα στην τάξη ώστε να τις βλέπουν οι μαθητές. Έτσι μπορούν να βοηθηθούν κατά την εκμάθηση του ελληνικού αλφαβήτου ή σε ασκήσεις αλφαβητικής σειράς. Μπορούν επίσης να τυπωθούν σε μικρό μέγεθος και να τοποθετηθούν στο θρανίο των παιδιών.


 

 

 


 

   

 

 

Πινακίδα με τις φωτογραφίες των μαθητών της τάξης

Τις πρώτες μέρες κάθε σχολικής χρονιάς ετοιμάζω μια πινακίδα στην οποία τοποθετώ τις φωτογραφίες όλων των μαθητών. Η πινακίδα συνήθως έχει κάποιο θέμα, συνήθως διαφορετικό κάθε σχολική χρονιά. Η πινακίδα παραμένει περίπου για κανένα μήνα και στη συνέχεια όταν οι μαθητές έχουν εργασίες να παρουσιάσουν διαφοροποιείται ως εξής:  Η  φωτογραφία του κάθε μαθητή μπαίνει στο πάνω μέρος της πινακίδας και από κάτω τοποθετούνται οι εργασίες του. Φροντίζω να πλαστικοποιώ τις εικόνες για μεγαλύτερη διάρκεια και για να διατηρούνται τα χρώματά τους. 

Κάποια από το θέματα που έχω χρησιμοποιήσει είναι τα ακόλουθα:



Αερόστατα με τίτλο "Μαζί ταξιδεύουμε στον ουρανό της γνώσης"  

 

 

(δεξί κλικ πάνω σε κάθε αερόστατο και με την εντολή "save picture as" να τα φυλάξετε σε μορφή png)



Κουκουβάγιες "Οι κουκουβάγιες της Β΄...."

 
 

 

(δεξί κλικ πάνω σε κάθε κουκουβάγια και με την εντολή "save picture as" να τα φυλάξετε σε μορφή png)


Φωτογραφικές μηχανές


 

 


 











(δεξί κλικ πάνω σε κάθε φωτογραφική μηχανή και με την εντολή "save picture as" να τα φυλάξετε σε μορφή png)